Az előző leckékben közelebb kerülhettél saját magadhoz, kommunikációs stílusodhoz. Megismerhetted érzéseidet és azt, hogy hogyan tudod megfigyelni, megfogalmazni. Azonban még ez is kevés ahhoz, hogy az erőszakmentes kommunikáció elemeit jól tudd használni a gyakorlatban, úgyhogy jöjjön a következő lépés, ami hihetetlenül izgalmas és talán még bele sem gondoltál, bár majd látod, hogy utólag elég logikus.
Nos, amikor érzések kerítenek hatalmukba a kommunikáció során, azok mögött általában egy szükséglet is megbújik. Maradjunk, egy már korábban ismertetett szituációnál! Albert késik, ezért meghiúsul Bettinával a kirándulásuk, mert már nem éri meg útra kelniük. Bettina akár ezt is mondhatja: „Ha még egyszer késel, többé ne keress!” Most már tudjuk, hogy a beazonosított érzés a késésből fakadó csalódottság. De mi lehet a szükséglet? Például a közösen együtt eltöltött idő, pontosabban a késés miatt ennek hiánya. Ha pedig Bettina az asszertív kurzus végén jár, akkor tudja, hogy akár ezt is mondhatná: „Csalódott vagyok, hiszen a tervek szerint már nincs idő a kirándulásra”.
Szószedet érzelmekhez és igényekhez
A gyakorlati feladatoknál bizonyára észrevetted, hogy érzéseinket és igényeinket olykor nehéz elválasztani. Serena Rust Erőszakmentes kommunikáció című könyvében összegyűjtötte és csoportosította a leggyakoribb érzéseket. A csoportosításnak köszönhetően szemléletessé válik a különbség. Meglátásom szerint ez a megközelítés igen jól használható a gyakorlatban, ezért ezt a gyűjteményt én is szívesen használom. A letölthető anyagok között ezt is megtalálod.
Letölthető: Szószedet érzelmekhez, érzésekhez