Kommunikációs stílusok. Ismerd meg a sajátodat!

Amikor úgy döntöttél, hogy szeretnél többet tudni az erőszakmentes kommunikációról, akkor jegyet váltottál a kommunikáció fantasztikus világába.

A kommunikáció a hivatásom. Átjárja szakmai pályafutásomat, meghatározza a munkámat. Ezerarcú, állandóan változó, olykor tervezhető és olykor tervezhetetlen. Végtelen sok ága van, és mindenki életét áthatja. Körülöttünk van mindenen percben, nem tudunk kilépni belőle. Használhatjuk jó és rossz dologra, élvezhetjük és utálhatjuk. Hatással van kapcsolatainkra, megítélésünkre. Ha tudatosan használjuk, akkor igen nagy barátságot köthetünk vele. Ez a kurzus abban segít, hogy a négyféle kommunikációs stílus közül az asszertív kommunikációs stílusban elmélyedhess. Mielőtt az asszertivitás átveszi az uralmat, nézzük meg, hogy még milyen stílusokat használunk a hétköznapokban.

Kommunikációs stílusok

Amikor kommunikálunk egymással, akkor négyféle stílust használunk: passzívat, agresszívet, manipulatívat vagy asszertívet. Most ezeket mutatom be Neked röviden, hogy izgalmasabb legyen, amikor olvasod a stílus sajátosságait, gondold át, hogy a hozzád közel álló személyek szerinted melyik csoportba tartoznak!

Passzív stílus

Akire a passzív kommunikációs stílus jellemző, annak a beszélgetés, vagyis az interakció során egyéni jogai sérülhetnek, beszélgetőpartnere akár ki is használhatja. Ennek a stílusnak a használói általában szorongók, bizonytalanok, kerülik a kapcsolatokat. Előfordul, hogy lekezelik, lenézik őket. A passzív viselkedés következménye lehet az önbecsülés romlása és a mások felé irányuló gyakori harag. Általában a mondataikban szerepel, hogy „nagyon sajnálom”, „nem lehetne-e”, „esetleg”, „talán”.

Agresszív stílus

Az agresszív viselkedés ennek teljesen az ellentettje, az agresszív egyén azt akarja, hogy elképzelése, érdeke mindenek felett álljon, akarata minden körülmények között érvényesüljön. Mások jogait egyáltalán nem tartja tiszteletben, sokszor céljait mások kárára éri el. Ennek ellenére gyakran van lelkiismeret-furdalása és sokszor úgy érzi, hogy nem értik meg. Ez kapcsolatai romlásához is vezethet. Ő ezeket a fordulatokat használja: „ne viccelj már…”, „nem megmondtam…”, „képtelen vagy megérteni…”, „azonnal csináld meg”. 

Manipulatív stílus

A manipulatív, vagy passzív-agresszív kommunikációs stílus nagyon megtévesztő. Általában azok, akik ezt a stílust képviselik, elsőre úgy viselkednek, mintha passzívak lennének. Azonban legbelül nagyon sok helyzetre agresszíven reagálnak. Az agresszív reakciót a csalódottság vagy az elégedetlenség eredményezi. Jellemző rájuk, hogy véleményüket megtartják maguknak, kimondott szavaik pedig nincsenek összhangban tetteikkel. Manipulációs eszközöket használnak, amellyel előnyös helyzetbe hozzák saját magukat. Nem jellemző rájuk az empátia, hajlamosak irányítani másokat. Sokszor csak motyognak, de hangosan nem nyilvánítanak véleményt, gyakran élnek a szarkazmussal, csendben és alattomosan kezelik a helyzetet. Olykor arcukon az látszódik, mintha minden rendben lenne, miközben nyilvánvalóan idegesíti őket az adott helyzet. Jellemző kifejezése „persze, jó lesz így” vagy „rendben van”.

Asszertív stílus

Az asszertíven viselkedő ember fő célja, hogy partneri kommunikációt alakítson ki a másik féllel, egyenes, nyílt legyen és önmaga mellett a másik embert is tiszteli. Egyértelműen, világosan fogalmazzon, és ami talán a legfontosabb, hogy ne ítélkezzen. Az asszertivitás a verbális és nem verbális kommunikációban egyaránt jelen van. Arról ismerhető fel, hogy a szavak és a testbeszéd összhangban vannak, nyitott gesztusokat, magabiztosságot tapasztalunk. Érdekeit megpróbálja érvényre juttatni, de nem mindenáron, csak úgy, hogy a végeredménnyel a másik fél is elégedett lehessen. Célja a „win-win” helyzet kialakítása. Mi kell ahhoz, hogy valakinek a stílusa asszertív legyen? A következő részek pontosan erről fognak szólni!

Nos, bizonyára minden stílus képviselőjére tudsz hozni példát. De az is lehet, hogy elbizonytalanodtál– Az nem probléma, ugyanis általában az emberek többféle stílust is használnak a kommunikáció során. A stílus ugyanis nem csak személyiségünktől, hanem a helyzettől, a szituációban betöltött szerepünktől is függ.

Gondold végig:

  • Rád melyik stílus jellemző?
  • Melyik stílus az, amit egyáltalán nem használsz?
  • Van olyan, amikor agresszív vagy, de szeretnél rajta változtatni?
  • Van olyan, amikor passzív vagy, de jó lenne kimondani a szavakat?

Láthatod, hogy a stílus hatással van arra is, hogy kit hogyan ítélünk meg és mit gondolunk róla. Azért jó, ha ismered ezeket a stílusokat, mert segít abban, hogy a másik ember helyzetét, reakcióját jobban megértsd. Erre később még szükséged lesz!

Scroll to Top