A SWOT analízis egy olyan technika, ami segítségünkre van vállalkozásunk, énmárkánk főbb jellemzőinek, azaz az erősségek (strength), gyengeségek (weakness), lehetőségek (opportunities) és veszélyek (threats) meghatározásában. A nevét ezen szavak kezdőbetűinek összeolvasásából kapta.
Mint ahogyan az az elnevezésből is kitalálható, ez a pont olyan elemeket tartalmaz, amiben kiemelkedő, erős vagy. Ezek lehetnek nehezebben definiálhatóak, például tulajdonságok, de akár kézzelfoghatóbbak is, például egy adott termékcsalád USP-i, azaz egyedi terméktulajdonságai, de akár emberi tényezők is, például a jól működő vezetőség vagy a munkáját kiválóan végző mérnök.
Egészítsd ki az erősségek meghatározását azokkal az értékekkel és érdeklődési körökkel, amelyek motiválnak, inspirálnak téged.
Néhány segítő kérdés az erősségeink meghatározásához:
Ha már az erősségek meghatározásán túl vagyunk, ideje megnevezni a gyengeségeket. Azokat a pontokat is, amikben még fejlődnünk kell, mert ezek a tényezők hátráltathatnak. A SWOT analízis ezen része tartalmazhat versenytársakkal szembeni gyengeségeket is, például a jól meghatározott USP-k hiányát. A gyengeségek azonosítása mellett dolgozz ki konkrét képzési és fejlesztési terveket, hogy ezeket a területeket erősségekké alakíthasd át.
Fontos, hogy mind az erősségek, mind a gyengeségek meghatározása belső tényezőkön alapuljon.
A SWOT elemzés ezen része tartalmaz minden olyan tényezőt, ami az értékesítés javításához, a vállalkozásunk növekedéséhez, vagy a küldetésünk előremozdításához szükségesek. Vzsgáld meg, milyen hálózati kapcsolatokra és együttműködési lehetőségekre támaszkodhatsz a vállalkozásod vagy márkád növekedése érdekében.
Az analízis utolsó eleme a veszélyek meghatározása. Ide sorolunk mindent, ami kockázatot jelent a sikeresség és növekedés, vagy akár maga a vállalkozásunk számára. Ide sorolhatunk a feltörekvő versenytársaktól elkezdve a változó jogi környezeten át a pénzügyi kockázatokig mindent, ami veszélyeztetheti a vállalkozásunk vagy a projektünk sikerességét. A veszélyek azonosítása során vegyél figyelembe aktuális és várható piaci trendeket, technológiai változásokat és gazdasági környezetet (pl. a mesterséges intelligenica térhódítása).
A lehetőségek és a veszélyek tehát inkább külső tényezők.
Kiegészítések:
Vedd figyelembe a digitális jelenléted és online stratégiád hatását a SWOT-analízis során, különösen a lehetőségek és veszélyek tekintetében.
Gondolkozz el azon, hogyan illeszkednek személyes és professzionális céljaid a SWOT-analízis keretében azonosított erősségekhez, gyengeségekhez, lehetőségekhez és veszélyekhez.
Készíts egy külön SWOT-analízist a személyes márkádra vonatkozóan, figyelembe véve a sajátosságaidat, karrierútjaidat és hosszú távú céljaidat.
A feladat célja, hogy szakmai karrierút vagy vállalkozás története mentén vizualizáld a SWOT elemeket, összekötve őket konkrét szakmai tapasztalatokkal és projektjeiddel. Ez segíthet számodra, hogy szakemberként összekapcsold a szakmai életutadat a SWOT-analízissel, így jobban megértve a saját helyzetedet, és hatékonyabban tervezheted a jövőbeli stratégiádat.