S.W.O.T. elemzés

A SWOT analízis egy olyan technika, ami segítségünkre van vállalkozásunk, énmárkánk főbb jellemzőinek, azaz az erősségek (strength), gyengeségek (weakness), lehetőségek (opportunities) és veszélyek (threats) meghatározásában. A nevét ezen szavak kezdőbetűinek összeolvasásából kapta.

Erősségek

Mint ahogyan az az elnevezésből is kitalálható, ez a pont olyan elemeket tartalmaz, amiben kiemelkedő, erős vagy. Ezek lehetnek nehezebben definiálhatóak, például tulajdonságok, de akár kézzelfoghatóbbak is, például egy adott termékcsalád USP-i, azaz egyedi terméktulajdonságai, de akár emberi tényezők is, például a jól működő vezetőség vagy a munkáját kiválóan végző mérnök.

Egészítsd ki az erősségek meghatározását azokkal az értékekkel és érdeklődési körökkel, amelyek motiválnak, inspirálnak téged.

Néhány segítő kérdés az erősségeink meghatározásához:

  • Mit kedvel bennünk a célcsoport, a környezetünk?
  • Mit csinálunk jobban versenytársainknál?
  • Mik a legnagyobb pozitívumok a márkánkat illetően?
  • Mi a USP-nk?
  • Milyen forrásokkal büszkélkedhetünk, amivel a versenytársaink nem?
  • stb.

Gyengeségek

Ha már az erősségek meghatározásán túl vagyunk, ideje megnevezni a gyengeségeket. Azokat a pontokat is, amikben még fejlődnünk kell, mert ezek a tényezők hátráltathatnak. A SWOT analízis ezen része tartalmazhat versenytársakkal szembeni gyengeségeket is, például a jól meghatározott USP-k hiányát. A gyengeségek azonosítása mellett dolgozz ki konkrét képzési és fejlesztési terveket, hogy ezeket a területeket erősségekké alakíthasd át.

  • Vajon nem kedvelnek az ügyfelek a termékünkben/szolgáltatásunkban?
  • Általában milyen problémákat vagy negatívumokat hoznak fel különböző véleményekben, hozzászólásokban?
  • Miben lehetnénk jobbak?
  • Mik a legnagyobb kihívást jelentő akadályok a jelenlegi sales folyamatunkban?
  • Milyen erőforrásokkal rendelkeznek a versenytársaink velünk szemben?
  • stb.

Fontos, hogy mind az erősségek, mind a gyengeségek meghatározása belső tényezőkön alapuljon.

Lehetőségek

A SWOT elemzés ezen része tartalmaz minden olyan tényezőt, ami az értékesítés javításához, a vállalkozásunk növekedéséhez, vagy a küldetésünk előremozdításához szükségesek. Vzsgáld meg, milyen hálózati kapcsolatokra és együttműködési lehetőségekre támaszkodhatsz a vállalkozásod vagy márkád növekedése érdekében.

  • Hogyan fejleszthetnénk a folyamatainkat?
  • Hatékonyan osztjuk be a különböző forrásainkat?
  • Van olyan büdzsé, eszköz vagy egyéb erőforrás, amelyet nem használunk ki teljesen?
  • Melyik hirdetési csatorna teljesít várakozásainkon felül és miért?

Veszélyek

Az analízis utolsó eleme a veszélyek meghatározása. Ide sorolunk mindent, ami kockázatot jelent a sikeresség és növekedés, vagy akár maga a vállalkozásunk számára. Ide sorolhatunk a feltörekvő versenytársaktól elkezdve a változó jogi környezeten át a pénzügyi kockázatokig mindent, ami veszélyeztetheti a vállalkozásunk vagy a projektünk sikerességét. A veszélyek azonosítása során vegyél figyelembe aktuális és várható piaci trendeket, technológiai változásokat és gazdasági környezetet (pl. a mesterséges intelligenica térhódítása).

A lehetőségek és a veszélyek tehát inkább külső tényezők.

Kiegészítések:

Vedd figyelembe a digitális jelenléted és online stratégiád hatását a SWOT-analízis során, különösen a lehetőségek és veszélyek tekintetében.

Gondolkozz el azon, hogyan illeszkednek személyes és professzionális céljaid a SWOT-analízis keretében azonosított erősségekhez, gyengeségekhez, lehetőségekhez és veszélyekhez.

Készíts egy külön SWOT-analízist a személyes márkádra vonatkozóan, figyelembe véve a sajátosságaidat, karrierútjaidat és hosszú távú céljaidat.

“Karrierút SWOT” feladat

A feladat célja, hogy szakmai karrierút vagy vállalkozás története mentén vizualizáld a SWOT elemeket, összekötve őket konkrét szakmai tapasztalatokkal és projektjeiddel. Ez segíthet számodra, hogy szakemberként összekapcsold a szakmai életutadat a SWOT-analízissel, így jobban megértve a saját helyzetedet, és hatékonyabban tervezheted a jövőbeli stratégiádat.

  1. Karrierút térkép készítése: Készíts egy idővonalat egy papírlapon, amely szimbolizálja a szakmai karrieredet vagy vállalkozásod fejlődését. Az idővonalon jelöld meg a fontos állomásokat, mint például karrierfordulópontokat, projekteket jelentős siker- vagy tanulópillanatokat.
  2. SWOT elemek azonosítása:
    • Erősségek: Jelölj meg olyan állomásokat, ahol kiemelkedő eredményeket értél el, vagy ahol a szakmai készségeidet és tudásodat használtad fel. Írd le, hogy ezek hogyan segítettek előre a karrieredben vagy vállalkozásodban.
    • Gyengeségek: Azonosítsd azokat a pillanatokat, ahol kihívásokkal vagy akadályokkal szembesültél. Jegyezd fel, hogy ezek milyen területeken mutatnak fejlődési lehetőséget.
    • Lehetőségek: Térképezd fel azokat a pontokat, ahol új üzleti lehetőségek tárultak fel, vagy ahol a jövőbeni karrierlehetőségeket látod.
    • Veszélyek: Jelölj meg eseményeket vagy döntéseket, amelyek kockázatot vagy veszélyt jelentettek/hetnek a vállalkozásod vagy karriered sikerességében.
  3. Reflexió:
    • Gondolkozz el azon, hogy a múltbeli tapasztalataid hogyan befolyásolhatják a jövőbeli üzleti döntéseidet és karrierterveidet.
    • Alakíts ki akcióterveket a gyengeségek fejlesztésére, az erősségek kiaknázására, a lehetőségek megragadására, és a veszélyek kezelésére.
Hozzászólások küldése

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top